Project Description
Památník Lidice - muzeum - rekonstrukce vstupní haly
studie, projekt, interiér, AD, realizace – 2020 – 22
Generální nápad – “Vypálení Lidic” – toto sousloví se odráží v návrhu interiéru
Zatímco charakter výrazu expozice muzea je záměrně drsný až morbidní, vstupní hala by měla mít charakter neutrálního přechodového prostoru mezi exteriérem a expozicí, takového prostoru, který vedle své důstojnosti přiláká, ale neodradí návštěvníky od vstupu. Historický úděl obce, která byla Hitlerovým Německem za druhé světové války (10. 6. 1942) vypálena a srovnána se zemí, se odráží především v použitých materiálech nového interiéru. Jedním ze základních materiálů interiéru je užití opuky. To je místní hojně se vyskytující hornina (relativně měkký, dobře opracovatelný sediment). Z té se běžně stavěly v této oblasti celé stavby, později hlavně základy staveb. Tento materiál je v jeho přírodní surové podobě navržen do líce recepčního pultu. Pult je vizuálně navržen jako stylizovaná zděná stěna z tohoto kamene. Připomíná zejména odkaz na dosud zachovalé zbytky základů Horákova statku, kde byly zastřeleni všichni dospělí muži (viditelné v pietním areálu pod muzeem). Vzhledem k osudu obce, která byla v první fázi represe – fyzické likvidace – nejprve zapálena – vypálena, je jako další hlavní materiál stěn interiéru instalováno opalované, černé, zuhelnatělé dřevo. Ale jako protipól této “černé” historie je dřevo použito ještě jednou. Tentokrát jako vyjádření naděje v budoucnost (nové Lidice) – jsou to světlé plochy v interiéru. Protože Lidice leží v blízkosti Kladna, kde ve zdejších hutích a ocelárnách POLDI pracovalo velké procento obyvatel obce, tvoří další významný podíl povrchů i konstrukčních prvků v interiéru surové ocelové pláty (včetně loga LIDICE na recepčním pultu). Koncepci vstupní haly dále ovlivnilo stávající umístění hlavního vstupu do expozice v koutu vstupní haly. Proto je prostorové uspořádání navrženo tak, aby návštěvníky automaticky orientovalo k tomuto zvýrazněnému vstupu do expozice. Proto v základním uspořádání vstupní haly dominuje motiv diagonály. Z praktického hlediska je pak atypický interiér maximálně využit pro potřeby provozu muzea – prakticky ve všech stěnách jsou ukryty úložné a šatní prostory – zázemí pro provoz recepce. Niky stěn jsou využity pro grafické materiály a audiovizuální program, s možností krátkého posezení a odpočinku po psychicky náročném absolvování prohlídky expozice.
Investor: Památník Lidice, příspěvková organizace Ministerstva kultury České republiky se sídlem Tokajická 152, 273 54 Lidice
Statika: Ing. J.Wenig, KAST
Dodavatel: Stabia s.r.o., Atlas Advertising Group, s.r.o.