Project Description

Bibelot Černá růže, Praha 1 obchodní interiér

interiér – studie, projekt atyp. interiéru, umělé osvětlení, zajištění komplexní dodávky

Generální nápad: Funkcionalistický palác s inspirací názvu pasáže

Důležitý je kontext navrženého interiéru – ten je umístěn v přízemí funkcionalistické pasáže paláce Černá růže (dříve palác Bondy – arch. O. Tyl) spojující ul. Na Příkopě a ul. Nekázanka. Prodejna byla realizována po celkové rekonstrukce objektu v pol. 90. let min. stol., kdy bylo bohužel odstraněno dle mého názoru vynikající schodiště v tzv. bruselském stylu.
Do poměrně členitého půdorysu byl vložen tvarově jednoduchý černý kvádr (lakovaná MDF) – neutrální prostředí, sjednocující prostor, který umožní vyniknout nabízenému luxusnímu zboží. Tento kvádr je dle možností dispozice prolomen nikami – jakoby výlohami s intenzívním nasvícením, kam směřují pohledy zákazníka. Vzhledem k luxusnímu prodávanému sortimentu je prostor jednoduchý, prázdný – aby malé množství luxusních kusů mohlo patřičně vyniknout. V zadní části je navrženo malé sezení – pro klidný výběr zboží náročnými zákazníky. Zvláštní péče byla věnována umělému osvětlení – tmavý prostor sám o sobě by bylo těžké osvětlit – proto do černého kvádru /stěny strop) je vložena podlaha z nerezového plechu. Do této plochy směřuje světelný tok stropních reflektorů – reflektory tedy nesvítí přímo na zboží, ale na odraznou plochu blyštivé podlahy, která odráží světelné paprsky zpět do prostoru a vytváří tak příjemné rozptýlené světlo. Jsou použity relativně “teplé” světelné zdroje s teplotou chromatičnosti 3000K – toto světlo tak původně chladný interiér rozsvítí do teplých tónů. Charakteru funkcionalistického paláce odpovídá jak celkový výraz interiéru (včetně inspirace názvem – Černá růže), tak některé detaily interiéru (např. černé opakní sklo prodejního pultu).

Investor: ACTIVA a.s.
Dodavatel interiéru: ARA Kolín
Návrh: 1997, uvedení do provozu: 1998
Osvětlení: Etna, spol. s r.o.,
Světelný technik Ing. J. Pavelka, AST
foto.: Petr Janžura
více – časopis Světlo 2018/1